DayZ : Die Standalone-Version des Open-World-Zombie-Survivalspiels DayZ hat ein neues Update erhalten. Patch 0.48 bringt unter anderem zwei neue Dörfer mit sich. Die Standalone-Version des Open-World-Zombie-Survivalspiels DayZ hat ein neues Update erhalten. Patch 0.48 bringt unter anderem zwei neue Dörfer mit sich.

Auch während die gamescom 2014 in Köln bereits im vollen Gange ist, bleiben der Projektleiter Dean Hall und sein Entwicklerteam bei Bohemia Interactive nicht untätig: Sie veröffentlichten kurzerhand ein neues Stable-Update für die Standalone-Version von DayZ.

Das ist dieses Mal zwar nicht ganz so umfangreich wie der letzte Patch, bringt aber dennoch einige Verbesserungen und Neuerungen mit sich. So gibt es diverse neue Animationen, darunter welche für das Angeln und das Entfachen eines Feuers, neue Ausrüstung und neue Gegenstände. So lassen sich etwa aus zuvor angespitzten Zweigen und Federn primitive Pfeile herstellen, die anschließend mit dem Bogen verschossen werden können.

Darüber hinaus gibt es ab sofort zufällige Polizeiwagen-Spawns mit speziellem Loot - allerdings funktioniert das neue Feature noch nicht korrekt. Manchmal sind die Fahrzeuge dem Entwicklerteam zufolge nicht sichtbar.

Durchaus sichtbar sind allerdings ein paar weitere Neuerungen. So finden sich in der Spielwelt ab sofort mit Vavilovo und Sinistok gleich zwei neue Dörfer und in Severograd kann ab sofort ein Denkmal betrachtet werden, das an den Zweiten Weltkrieg erinnert.

Zu guter Letzt wurden außerdem einige Fehler und Probleme behoben. Unter anderem gibt es verbesserte Texturen für das Epinephrin (Adrenalin) und den Feuerlöscher. Außerdem wurden die zuvor fehlerhaften Helikopter-Absturzstellen behoben und es wurde die erste Version einer Behebung für das Wall-Clipping appliziert.

Nachfolgend die kompletten Patchnotizen für Update 0.48:

KNOWN ISSUES:

  • Player is unable to attack with any weapon under certain circumstances

  • Character freezes for a few seconds after throwing an item under certain angle

  • Players experience desync when engaged in melee combat while their network bubbles overlap

  • Random throwing of items

  • Ladders can't be used after hit by a grenade explosion

  • Player is stuck in building after reconnect

  • Player cannot respawn properly after drowning

  • When restrained while unconscious player stays restrained until he reconnects

  • Character goes prone after using drink all action on canteen

  • Random police car spawning doesn't work properly. Cars are not visible, loot is there though.

NEW:

  • Animations: Igniting fireplace Animations: Restrained sprint (run)

  • Animations: Fishing (pull out, check, start)

  • Animations: Searching for berries, digging

  • Animations: Cow animation sets

  • Crafting: You can craft leather sack

  • Crafting: You can craft mosin wrap from burlap sack

  • Crafting: You can add grass to burlap wrap

  • Crafting: You can sharpen wooden sticks

  • Crafting: You can combine sharpened sticks and feather to create a primitive arrow

  • Crafting: Preparing chicken will now also give you some chicken feathers

  • Crafting: You can saw mosin-nagant 9130 off

  • Crafting: You can paint sawn-off mosin-nagant 9130

  • Crafting: You can tear bandana mask into rags

  • Crafting: You can attach and detach Smersh Backpack to Smersh Vest

  • Gear: Crafted leather sack

  • Gear: Smersh Vest

  • Gear: Smersh Backpack

  • Gear: Sharpened Stick

  • Gear: Chicken Feathers

  • Gear: Primitive Arrow

  • Gear: Added lifetime and persistence parameters

  • Gear: Bow can now use primitive arrows

  • Gear: Tank helmet

  • Loot: Randomized police cars spawns (works but cars are not always visible - see known issues)

  • Loot: Some guns spawn with ammo now

  • Weapons: Sawed-off variant of mosin-nagant 9130

  • World: Sinistok village is added.

  • World: Vavilovo village is added.

  • World: New WW2 monument has been added to Severograd town.

  • World: Oak tree was replaced by new model.

FIXED:

  • Animations: Slow and fast move with raised Bow in crouch

  • Animations: Silence gesture crouch and prone polished

  • Actions: Tearing bandana into rags produce only one rag now

  • Actions: Highly increased chance of finding an apple

  • Actions: Slightly increased chance of finding a berry

  • Character: Moved position of collision shapes for standing and crouching poses with two-handed weapon

  • Cooking: Highly reduced chance of getting food poisoning from burnt meat

  • Crafting: Tracksuit pants can be mended with sewing kit

  • Graphics: Textures for epinephrine and fire extinguisher improved

  • Engine: First iteration of wall clipping fix

  • Gear: Gorka pants takes four slots

  • Loot: Heli-crashsites fixed

  • Loot: Loot tables changed

  • Loot: Rotten fruit and vegetables removed from loot spawns

  • Weapons: Crossbow dispersion tweaked

  • Weapons: CR 527 magazine cannot be repainted

  • Weapons: Range for all melee weapons and fists tweaked

  • Weapons: All melee weapons are set to use cursor for hit now

  • Weapons: CR 527 magazine description edited

  • Weapons: MP5 30Rnd magazine takes up two vertical slots

  • Weapons: Shotguns damage

  • Weapons: Improvised bow dispersion tweaked

Dean Hall hat übrigens gerade erst auf der gamescom 2014 einen PS4-Ableger von DayZ angekündigt. Einen genauen Zeitplan für die Konsolen-Umsetzung nannte der Game-Designer aber nicht. Allerdings deutete er anschließend noch an, dass das Spiel durchaus auch noch für andere Konsolen erscheinen könnte. Eine Xbox-One-Version ist also ebenfalls nicht ausgeschlossen.